Entrevista a Christopher Bunzl a Aseguranza

ENTREVISTA – per Guillermo Piernavieja

No és fàcil transformar una companyia d’assegurances. Mútua de Propietaris s’ho va proposar i segueix en aquest camí: una entitat històrica, degana del mercat espanyol, especialista en la salut i protecció de la propietat immobiliària, se situa a l’avantguarda en processos de gestió, eines de peritatge, relació amb el mediador, etc. amb una forta inversió en tecnologia i amb la digitalització en la ment. I un canvi complet d’imatge. Christopher Bunzl abandera aquesta intensa transformació que fins i tot durà a l’entitat a emprendre la seva internacionalització.

“És un privilegi liderar l’asseguradora degana del mercat espanyol”

Societat d’Assegurances Mútues contra Incendis de Barcelona, ​​gairebé res el nom amb què va néixer Mútua de Propietaris el 30 d’abril de 1835. I fundada per propietaris d’edificis. ¿Són conscients de la importància de tenir en el mercat espanyol una entitat tan veritablement històrica?

És un privilegi i una gran responsabilitat liderar l’asseguradora degana del mercat espanyol. És un privilegi perquè hi ha molt poques empreses al mercat espanyol i a Europa amb gairebé 200 anys d’història. I una gran responsabilitat perquè moralment haurem traspassar el dia de demà als futurs responsables una empresa que sigui encara més sòlida i solvent.

En els últims dos anys Mútua de Propietaris ha experimentat una transformació interna. També en altres aspectes, per exemple, les solucions digitals o la plataforma Soling. Tots aquests canvis reflecteixen que Mútua de Propietaris es vol situar com una entitat capdavantera en tecnologia i innovació?

Per intentar garantir la sostenibilitat de la companyia a mig termini hem d’adaptar-nos, com qualsevol altra activitat empresarial, a un entorn de mercat en el què els clients són cada vegada més exigents des de múltiples perspectives. I per això les empreses i, especialment en el nostre cas com a asseguradora especialista, hem d’estar innovant de manera permanent en productes, serveis i processos, sent per a això la tecnologia una palanca fonamental. Això ha suposat prèviament una decisió estratègica de voler ser reconeguts com una empresa líder en innovació i en digitalització en el nostre àmbit d’especialització.

Un altre dels canvis és el del vostre logotip. La traducció és que Mútua de Propietaris, amb 180 anys complerts, és una entitat moderna?

El canvi d’imatge corporativa vol reflectir que la Mútua està canviant, adaptant-se a les exigències del mercat i sobretot dels nostres clients. La nova imatge i el nou color corporatiu representen la passió de tot l’equip de Mútua i els seus col·laboradors pel que estem fent, volem que el mercat ens reconegui, com comentava abans, com a asseguradora innovadora i líder en el nostre àmbit d’especialització. I sobretot com una asseguradora que es preocupa pel benestar dels seus assegurats, especialista en la protecció i la salut de la propietat immobiliària dels nostres clients.

Innovació en la salut d’edificis

Hi ha una altra qüestió que m’agradaria conèixer més en detall: què és i què fa la vostra filial Ingenium Propietaris?

Ingenium Propietaris és una filial 100% propietat de Mútua de Propietaris, especialitzada en serveis tècnics d’enginyeria, arquitectura i eficiència energètica per al manteniment, la conservació i la rehabilitació dels edificis, aportant als nostres clients solucions objectives, properes i de qualitat. Ingenium Propietaris ofereix els seus serveis al mercat en general, però en especial als nostres clients i col·laboradors. Ingenium Propietaris, a més, està formada per un equip molt jove i preparat, que ha posat en marxa algunes de les iniciatives més innovadores del Grup Mútua. Pot ser que tingui alguna cosa a veure que la major part del seu equip són ‘nadius digitals’ en lloc d’’immigrants digitals’ com som les persones de la meva generació.

La unió que manteniu amb Apex per a projectes de protecció i salut d’edificis inclou R+D+I en matèria de domòtica. És el futur?

La domòtica és un dels àmbits de R+D+I del Grup Mútua de Propietaris, que en el futur tindran un paper molt important, però potser ho sigui encara més el que s’anomena Internet de les Coses. En tots dos camps s’estan explorant possibles solucions que ajudin en la nostra missió al voltant de la protecció i la salut de la propietat immobiliària.

Deies en el Fòrum Madrid Seguro que el sector “és el paradigma de la cooperació”. ¿Ha arribat el moment d’anar més enllà, de trencar, d’introduir canvis en les organitzacions pensant en el futur?

Efectivament estem en un sector molt col·laborador i cooperatiu. Les asseguradores col·laborem amb agents, corredors, perits, advocats, reparadors, companyies d’assistència, altres asseguradores amb les quals tenim acords de distribució, reasseguradors, etc. La ràtio del nombre de col·laboradors externs per cada persona en nòmina és molt alt, deu haver-hi pocs sectors amb una ràtio tan elevada. I aquest ‘ecosistema’ ha de seguir creixent. En el nostre cas, per exemple, estem en converses amb alguns competidors per oferir-los, a través de la nostra filial Ingenium Propietaris, els serveis de peritatge que es gestionen a través de la plataforma Soling.

Enfocament de futur

En tota aquesta espiral de canvis en el sector, va variar en quelcom el model de negoci de Mútua de Propietaris?

El nostre model de negoci està ja en procés de transformació. El món digital implica un canvi en tots els nostres processos així com en els productes i serveis que oferim als clients.

Pel que fa a productes, quins estan funcionant millor i què esperes per aquest 2016? En què consisteixen els nous productes Mútua Edifici Confort i Mútua Llar Smart?

El 2015 estem creixent més d’un 8% en Llar i un 17% pel que fa a Impagament de Lloguers, i el 2016 esperem seguir creixent a nivells similars en ambdós productes. El nou Mútua Edifici Confort, que està sent desplegat actualment en tota la nostra xarxa de mediadors, és un producte amb més garanties i tres modalitats. Es gestiona mitjançant la nostra nova plataforma de subscripció i administració de pòlisses denominada d’Innov@, que permet un elevat nivell de flexibilitat per adaptar-se a les necessitats de cada client, així com incorporar noves garanties en el futur. Mútua Llar Smart és un nou producte per a habitatges en comunitats assegurades per Mútua, que elimina garanties duplicades i simplifica la tramitació de sinistres en estar tant la Comunitat com la Llar assegurats per la mateixa companyia.

Canviem de tema, a finals del 2012 Josep Ordeig declarava que Mútua de Propietaris volia consolidar la seva presència a Espanya i iniciar l’expansió cap alguns països europeus. En què va quedar aquell plantejament?

La internacionalització, i més concretament l’expansió a alguns països europeus, segueix sent un repte pendent. En el vigent Pla Estratègic 2014-2016 ens hem fixat com a objectiu preparar la Mútua per a aquest procés d’internacionalització i tenir definida la nostra estratègia, és a dir, prioritzar alguns mercats en els quals focalitzar el nostre esforç per buscar possibles socis locals i oportunitats de creixement inorgànic via adquisicions de carteres o companyies. Ens queda una mica més d’un any per arribar en aquest punt.

La mediació en la cadena de valor

Centrant-nos en la mediació: Com dóna suport Mútua de Propietaris a la mediació, quines novetats teniu per als mediadors?

Com asseguradora treballem principalment en tres àmbits en el desenvolupament de la nostra relació amb la mediació: (1) invertir en tecnologia i processos per fer més fàcil i eficient la feina dels nostres mediadors, incloent la integració amb els principals Sistemes de Gestió dels nostres mediadors, així com facilitar l’accés a la informació en els Sistemes de Mútua com la plataforma Soli
ng-Peritatges o Gestió_Line, (2) desenvolupar els acords amb els diferents col·legis professionals i el Consell General, a més de amb la majoria de les associacions de mediadors, ( 3) incrementar la inversió en la formació dels nostres mediadors. A més, aquest any hem creat Consells de Mediadors, que el 2015 s’han reunit 2 vegades, en el qual es presenten i debaten obertament els canvis en productes, processos, serveis i tecnologia que s’estan desenvolupant i que està previst realitzar en el següent període per adaptar-nos a les necessitats de la mediació.

Com valores aquests acords de col·laboració amb associacions i col·legis de mediadors?

En aquests últims anys Mútua de Propietaris ha redoblat el seu esforç de col·laboració amb les associacions i col·legis de mediadors, perquè creiem que són una part fonamental en la cadena de valor del sector assegurador. Hem incrementat de manera notable la inversió en termes de temps de dedicació del nostre equip i també en termes econòmics, especialment considerant la mida de la nostra companyia, i estem molt satisfets d’això. Tot i així creiem que, en general, hi ha encara un gran recorregut de millora per poder beneficiar-nos mútuament d’aquests acords, i en això està treballant el nostre equip.

Estàs d’acord amb l’afirmació que s’escolta en molts fòrums que ha arribat el moment de la mediació?

En un món cada vegada més exigent, més transparent i cada vegada més digital el futur és la gestió professionalitzada i l’especialització. La mediació, en termes generals, ha realitzat un gran esforç en tots dos aspectes, i aquesta serà la clau del seu èxit futur. En aquest procés de transformació han estat clau les associacions de mediadors i els col·legis professionals, i vull pensar que també les asseguradores hem posat una mica de la nostra part.

L’apassionant món de l’assegurança

Sobre Christopher Bunzl tinc una curiositat: al costat de la teva llicenciatura en Economia, què et va portar a estudiar Política Internacional?

Crec que a la majoria de nosaltres en major o menor mesura, ens influeixen les nostres arrels. Les meves, com és obvi pel meu nom i cognom, són una mica internacionals procedents de diversos països europeus. I per això en la meva joventut això em va portar a tenir inquietuds per entendre una mica millor què passa al món, com funciona, què tenim en comú i què ens diferencia en diferents geografies, etc. En aquest context la història, l’economia i la política ajuden a comprendre una mica millor la humanitat.

Què és més complicat, el món de la Borsa (on vas treballar a l’inici de la teva carrera), la consultoria o l’assegurança?

Els meus inicis professionals a la Borsa fa gairebé 30 anys van ser molt interessants, però realment en tot aquest temps aquest món ha canviat tant que no crec que es pugui comparar amb el que és la realitat actual de l’assegurança o de la consultoria. La forma de treballar i d’interrelacionar-se tant a nivell intern com amb col·laboradors externs i clients, és la clau de l’èxit de qualsevol organització, per això el més important són sempre les persones. Tant en el món de l’assegurança com en el de la consultoria es venen i presten serveis; en la consultoria principalment a un nombre reduït de grans empreses; en assegurances, en general, a un nombre més ampli de clients i a través d’un nombre elevat de col·laboradors, incloent agents, corredors, perits, companyies d’assistència, etc. Tots dos són mons molt bonics, amb grans reptes, però també força diferents. Però el món de l’assegurança es troba en un moment apassionant de transformació i renovació i per motius demogràfics i socioeconòmics cada vegada serà un sector més important en l’economia. No m’atreviria a assegurar quin és el sector més complicat, però sense cap dubte l’assegurança és més apassionant.

Una entitat de 180 anys fidel a la seva fi social

És una fita arribar al 180º aniversari i “és un orgull per a nosaltres i també per a l’economia espanyola tenir una entitat que segueix fidel al seu fi social”. Així ho va subratllar Jordi Xiol, president de Mútua de Propietaris, en un acte a Madrid per celebrar els 180 anys del naixement de l’asseguradora. Però es tracta de “parlar del futur” i aquests últims anys amb la incorporació de Christopher Bunzl com a director general “hem iniciat un procés de transformació”: l’objectiu és “deixar a properes generacions una mútua que pugui durar molts anys”. La presidenta d’Unespa, Pilar González de Frutos, va recalcar que “no tothom és capaç de complir 180 anys i seguir sent jove”. En el cas de Mútua de Propietaris, és “probablement una de les entitats que més es diferencia del seu entorn per la seva especialització”. Però aquesta diferenciació “necessitarà nous processos” i la innovació haurà de comptar amb la tecnologia i millorar per atendre els canals de venda. Va recordar l’alt nivell d’assegurament del patrimoni immobiliari espanyol.